تنگی کانال نخاع گردن ، علائم و درمان
نوشته شده توسط : dr samadian
تنگی کانال نخاع گردن

تنگی کانال نخاع گردن

کانال نخاعی مجموعه از مهره ها هستند که ستون فقرات را تشکیل می دهند. طناب نخاعی مجموعه ای از اعصاب است که از طریق کانال نخاعی از پایه مغز به پشت کمر عبور می کند. تنگی کانال نخاعی به معنی تنگ شدن کانال نخاعی و ریشه عصب‌های آن همراه با بزرگ شدن مفاصل بین مهره‌ای است. فشار روی اعصاب ستون فقرات گردن می تواند باعث ایجاد درد، سفتی، بی حسی یا ضعف در گردن، دست ها و پاها  شود همچنین می تواند بر روی کنترل روده و مثانه شما تأثیر بگذارد. تنگی کانال نخاعی معمولا در طی زمان و به آهستگی ایجاد می شود.

علائم تنگی کانال نخاع گردن

عمولا اولین علائم میلوپاتی بدنبال تنگی کانال نخاع گردن تغییر در طرز راه رفتن بیمار است. بسختی میتوان باور کرد مشکل گردن موجب تغییر در اندام تحتانی شود ولی باید دانست که تمام اعصاب مربوط به عضلات اندام تحتانی از گردن عبور میکنند و هر فشاری بر این اعصاب میتواند بر عملکرد عضلات اندام تحتانی و در نتیجه طرز راه رفتن موثر باشد.

علائم دیگر این بیماری عبارتند از درد گردن ، اختلال حس دستها به صورت کرختی، سوزن سوزن شدن و مورمور در اندام تحتانی، احساس سنگینی در پاها، علائم بیشتر به صورت سفتی عضلانی و اختلال حرکتی است. تنگی کانال نخاعی گردن ضعف و انقباض یا گرفتگی پاها را به دنبال دارد و در نتیجه بیمار پاها را تحت کنترل ندارد و به دلیل از دست دادن کنترل بر بخش‌های قرارگیرنده پاها روی زمین به سختی راه می‌رود.

تنگی کانال نخاع گردن

تشخیص و درمان تنگی کانال نخاع گردن

استفاده از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی و همچنین کمک گرفتن از الکترومیوگرافی میتواند به تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن کمک کند. تشخیص صحیح و به جای تنگی نخاع گردنی یکی از موارد اصلی است که باعث اتخاذ درمان صحیح می شود.

برای تسکین التهاب، درد و اسپاسم عضلانی تنوع گسترده ای از داروها وجود دارد. بیماران دارای علائم اولیه تنگی کانال نخاعی را می‌توان با فیزیوتراپی با موفقیت درمان کرد. استفاده از کمپرس گرم یا سرد، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و ماساژ از روش‌های فیزیوتراپی محسوب می‌شود.

 اوزون درمانی

استفاده از اوزون یک درمان جایگزین برای تزریق استروئید در فضای اپیدورال محسوب می‌شود. اوزون گازی با خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که سال‌ها است سودمندی آن در درمان آرتروز مفاصل زانو، مفصل ران، شانه، دست و… و تسکین درد عضلات اطراف ستون فقرات، کمر درد ، فتق دیسک و سیاتیک به اثبات رسیده است. در این روش دو تزریق به صورت سرپایی به فاصله ۷ تا ۱۵ روز انجام می‌شود. تزریق سوم نیز گاهی برای افزایش اثر تسکین بخشی و مانگاری اثر ضروری است. تزریق از راه منفذ فضای اپیدورال با رعایت اصول ضدعفونی در فضای مناسب انجام می‌شود.

جراحی

جراحی در صورتی پیشنهاد می‌شود که سایر درمان‌ها کارساز نبوده‌اند یا بیمار بواسطه علائم دچار معلولیت شده باشد. اهداف جراحی کاستن از فشار ایجاد شده بر طناب نخاعی یا ریشه‌های عصب بیمار است و این کار با ایجاد فضای بیشتر داخل کانال نخاعی صورت می‌گیرد. جراحی که نهایتا فشار را از ناحیه مورد نظر بیرون کند، قطعی‌ترین روش به منظور برطرف کردن علائم تنگی کانال نخاعی گردن به حساب می‌آید.




:: برچسب‌ها: بهترین جراح مغز و اعصاب , بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب , بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب تهران , تنگی کانال نخاع , تنگی کانال نخاعی گردن , دکتر محمد صمدیان , عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی , متخصص مغز و اعصاب , مراقبت بعد از عمل تنگی کانال نخاع , هزینه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی ,
:: بازدید از این مطلب : 804
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: